Oczekiwania pracodawców

Obecnie jednym z wyznaczników sukcesu jest sukces zawodowy. Jest to szczególnie istotne w sytuacji dynamicznych zmian na rynku pracy. W nowej rzeczywistości społecznej, gospodarczej i ekonomicznej pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na podstawowy profil wykształcenia, czyli zdobyte kwalifikacje zawodowe potwierdzone dyplomem czy certyfikatem, ale również na wysoki poziom umiejętności interpersonalnych, otwartość umysłu, umiejętność praktycznego rozwiązania problemów, a szczególnie umiejętność uczenia się.

Zbierz informacje o rynku pracy
Chcąc znaleźć pracę w przyszłości, zbierz informacje o rynku pracy, na którym planujesz pracować. Pomoże Ci to w ocenie Twoich szans na zatrudnienie poprzez porównanie informacji o potrzebach i wymaganiach pracodawców, z tym, co jesteś w stanie zaoferować.
Konieczne będzie zebranie następujących informacji [Jeżewska]:

  • W jakich zawodach są poszukiwani pracownicy na terenie, gdzie chciałbyś pracować?
  • Jak dużo miejsc pracy w tych zawodach oferują pracodawcy?
  • Jakie wymagania stawiają pracodawcy kandydatom do pracy?
  • W jaki sposób prowadzony jest nabór pracowników?
  • Jakie są wymagane kwalifikacje zawodowe?
  • Czy w miejscu Twojego zamieszkania są szkoły kształcące w zawodach, które Cię interesują?

W jaki sposób pracodawcy poszukują pracowników?
Najczęściej stosowanym sposobem pozyskiwania pracowników jest korzystanie z informacji innych, np. pracowników, rodziny czy znajomych. Jest to informacja pozyskana z tak zwanego ukrytego rynku pracy. Dlatego budowanie „sieci kontaktów” jest bardzo istotne w funkcjonowaniu na rynku pracy.
Pozostałe oferty, które można określić jako ogólnie dostępne (media, urząd pracy) pochodzą z „jawnego rynku pracy”.
Wolne miejsca pracy na „ukrytym rynku pracy” stanowią ok. 2/3 wszystkich ofert pracy.

Opis stanowiska pracy
Pracodawcy formułują swoje oczekiwania na podstawie sporządzonego wcześniej opisu stanowiska pracy. Tworząc dany opis, muszą odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Jakiego poziomu wykształcenia wymaga dane stanowisko pracy? Jaki dyplom upoważnia do jego objęcia?
  • Jakie kwalifikacje zawodowe są na danym stanowisku najważniejsze?
  • Jakiego doświadczenia zawodowego wymaga to stanowisko?
  • Jakie szczególne umiejętności są pożądane?
  • Jakimi cechami osobowości powinien odznaczać się zatrudniony pracownik?
  • Jakie inne specjalne warunki powinien spełniać?

Oczekiwania pracodawców
Pracownika, który jest dziś poszukiwany na rynku pracy, powinny cechować:

  • fachowa wiedza dotycząca wymagań zawodowych na konkretnym stanowisku pracy,
  • samodzielność w podejmowaniu decyzji w obszarze kompetencji wynikających z zakresu obowiązków,
  • ustawiczne doskonalenie kompetencji zawodowych, podnoszenie kwalifikacji, chęć permanentnego uczenia się, dbanie o rozwój zawodowy przez całe życie,
  • doświadczenie zawodowe (mile widziane są referencje z poprzednich miejsc pracy),
  • dyspozycyjność, zaangażowanie i identyfikacja z firmą,
  • umiejętność wprowadzania wiedzy teoretycznej do praktyki zawodowej,
  • umiejętność współpracy i pracy w zespole,
  • umiejętności interpersonalne,
  • lojalność wobec pracodawcy;
  • umiejętność tworzenia pozytywnego wizerunku firmy,
  • umiejętność organizacji pracy,
  • umiejętność adaptacji do nowych sytuacji,
  • umiejętność opanowania w sytuacji stresowej.

Znajomość języków obcych stała się standardem i tak też traktuje ją większość pracodawców. To samo dotyczy umiejętności obsługi komputera.
Pracodawcy wysoko cenią również zdolność autoprezentacji. Możliwość wyróżnienia się z tłumu dana osoba ma już na etapie sporządzania dokumentów aplikacyjnych, a następnie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Czego nie lubią pracodawcy?
Nie najlepszą opinię wśród pracodawców mają osoby ubiegające się o pracę, które:

  • charakteryzują się nadmiarem ambicji i oczekiwań (zwłaszcza finansowych),
  • nie znają języków obcych, a w dokumentach podają, że posiadają biegłą umiejętność posługiwania się nimi,
  • posiadają nadmiar wiedzy teoretycznej, a brakuje im umiejętności jej wykorzystania,
  • posiadają zbyt ogólną wiedzę w ramach specjalizacji zawodowej, którą reprezentują,
  • posiadają złe nawyki i nie mają chęci uczenia się,
  • prezentują niski poziom kultury osobistej,
  • posiadają zbyt małą samodzielność myślenia i rozwiązywania problemów,
  • nie są odporni na stres,
  • charakteryzują się lekceważącym stosunkiem do pracodawcy (spóźnienia, nieodpowiedni ubiór na rozmowie kwalifikacyjnej).

Bibliografia
Jeżewska M., Oczekiwania pracodawców, publikacja sfinansowana ze środków Rządowego Programu „Pierwsza Praca” w ramach realizacji projektu Mobilnych Centrów Informacji Zawodowej Ochotniczych Hufców Pracy.

 
Platforma OLZA współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.